2020-05-18 09:12Pressmeddelande

Ny trygghetstjänst för privatpersoner - väktarutryckning i mobilen

Premiär för revolutionerande personlig trygghetstjänst. Ny mobil-app ger användaren tillgång till snabb väktarutryckning

Med start under maj blir stockholmarna först i Sverige att kunna använda Companion, en nyutvecklad svensk trygghetstjänst för privatpersoner. Companion är en lättanvänd mobil-app som knyter samman användaren med tusentals behöriga väktare redo för utryckning. Genom ett trygghetsgrepp i sin smartphone kan användaren enkelt kalla på assistans av säkerhetspersonal i situationer där han eller hon känner sig hotad eller utsatt. När trygghetsgreppet släpps skickas en signal till larmcentralen som då följer användarens position och begär direkt utryckning av behörig väktare för att hantera situationen. Tjänsten erbjuds via ett månadsabonnemang som kostar 139 kronor i månaden, då ingår två fria utryckningar per 12 månader.

”Allt fler svenskar upplever en ökad otrygghet i samhället, vilket påverkar oss alla negativt. Med Companion vill vi demokratisera säkerhets- och trygghetsområdet genom att göra en professionell trygghetstjänst tillgänglig för många fler.”, säger Erik Forsberg, Companions grundare och VD.

Allt som behövs för att kunna använda Companion är en smartphone, ett mobilt BankID och ett svenskt bankkonto. Åldersgränsen för att kunna teckna ett abonnemang är 18 år, men med möjlighet att teckna tjänsten även för familjemedlemmar i åldrarna 15-18 år. Genom avtal med Larm Assistans Sverige AB, som har tusentals anslutna behöriga väktare knutna till sig, garanteras att alla larm via Companion besvaras med utryckning av behörig väktarpersonal inom täckningsområdet.

”Självklart är vi medvetna om att vi just nu befinner oss i en situation där färre människor rör sig ute på stan”, säger Erik Forsberg. ”Samtidigt finns det många i samhället som jobbar på kvällar eller av andra anledningar behöver vara ute på tider och platser där det skulle vara skönt att ha någon som kan hjälpa till om något skulle hända.  Jag hoppas och tror att stockholmarna kommer att ta till sig Companion och att vi snabbt kan bidra till att hjälpa stadens invånare att känna en ökad trygghet i sin vardag”.

Tjänsten lanseras nu med ett begränsat antal tillgängliga abonnemang i Stockholmsområdet, antalet tillgängliga abonnemang kommer sedan gradvis att utökas under juni. Därefter planeras en fortsatt utrullning av Companion i Göteborg, Uppsala samt fler av Sveriges större städer under 2020.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Forsberg, VD och grundare Companion

E-post: erik.forsberg@companion.app

Hemsida: www.companion.app

Om Companion

Companion är en nyutvecklad svensk trygghetstjänst för privatpersoner. Visionen bakom tjänsten är att skapa en tryggare vardag till en kostnad som de allra flesta har råd med. Kärnan i Companion är en mobil-app som knyter samman användaren med tusentals auktoriserade väktare, redo för utryckning när användaren behöver hjälp. Genom ett enkelt trygghetsgrepp i sin smartphone kan användaren kalla på assistans av behörig säkerhetspersonal i situationer där han eller hon känner dig hotad, utsatt eller osäker.

Erik Forsberg
Erik Forsberg